Waar zijn de originele groenideeën?
Afgelopen vrijdag ben ik naar de Tuin & Sfeerbeurs geweest in Groningen, vooral om inspiratie op te doen en om te kijken wat de nieuwe ontwikkelingen zijn op dit gebied. Ik was heel benieuwd wat ik tegen zou komen, zeker omdat de tuin en ook kamerplanten weer steeds populairder en hipper lijken te worden. Wat ik zag op de beurs viel me op z’n zachtst gezegd wat tegen. Van het feit dat planten steeds populairder worden onder millennials, was weinig te merken. Vrijwel de hele beurs leek (bewust of onbewust) gericht te zijn op 50plussers. Dat deze doelgroep ook in grote getale op de beurs afkwam laat op zich wel zien dat deze keuze niet geheel onterecht is, maar waarom wordt er zo weinig ingespeeld op de steeds groter groeiende interesse onder twintigers en dertigers?
Veel millennials zijn gek op planten, hebben hun huis er vol mee staan en volgen workshops over onderwerpen als terrariums maken en stadstuinieren. Die interesse in planten lijkt voort te komen uit verschillende dingen, waaronder de behoefte om voor iets te zorgen en de behoefte aan een stukje natuur in verstedelijkt gebied. Veel kwekers en andere bedrijven op het gebied van planten en tuinen lijken zich niet echt bewust te zijn van de interesse onder deze doelgroep en richten zich, zoals op de beurs te zien was, nog vooral op de generaties daarboven. En dit vind ik nou zo jammer!
Volgens mij valt er nog heel veel te winnen voor deze bedrijven, maar dan moeten ze zich wel echt actief gaan richten op deze doelgroep. Dus niet het zoveelste rieten mandje met een hyacint, een pluk mos en een plastic paasei proberen te verkopen, maar een keer iets anders. Terrariums zijn helemaal in, maar wat je in de winkel of op internet tegenkomt ziet er allemaal hetzelfde uit. Waarom komt er niet een keer een bedrijf met een origineel concept? Millennials zijn dol op het stekken van planten om vervolgens die stekjes tot grote plant te laten groeien, maar in het tuincentrum ben ik nog nooit een stekje tegengekomen. En volgens mij kunnen balkontuintjes ook leuker dan de rieten matjes die voor het balkonhek worden uitgerold.
Volgend jaar hoop ik andere dingen te zien op de beurs en wie weet gaat de gemiddelde leeftijd in het MartiniPlaza dan ook wat naar beneden. En hele nieuwe doelgroep heeft zich aangediend, doe daar wat mee! 🙂