Buurtschap Te Veld
Buurtschap Te Veld in Eindhoven is een bijzondere nieuwe wijk in het noorden van Eindhoven waar zo’n 670 betaalbare en duurzame woningen gebouwd worden. Het idee is om hier een nieuwe manier van wonen te onderzoeken. In deze wijk leven de bewoners in het groen en samen met hun buren. De buitenruimte is vrijwel helemaal gezamenlijk en autovrij. De natuur is de basis, de woningen zijn te gast. Het creëren van een levendige community in een wijk waar nu nog niemand woont, is best een uitdaging. Het is aan de mensen die er komen wonen om er iets van te maken. Daarnaast is wonen in Buurtschap Te Veld ook niet voor iedereen weggelegd. Door het grote woningtekort in Nederland zijn er veel mensen in het middenhuursegment op zoek naar een woning. Daardoor is het een grotere uitdaging om mensen te vinden die ook passen bij de wijk.
Om in Buurtschap Te Veld een gemeenschap te creëren, hebben we groepsmensen nodig: mensen die graag dingen samendoen, die sociaal zijn en hulpvaardig. Er zal een diverse populatie ontstaan in de wijk, doordat er verschillende soorten woningen komen: sociale huur, eigenbouw, experimentwoningen en middenhuur. Daarom zoeken we voor de woningen van Van Wijnen sociale mensen die benaderbaar zijn, oprecht geïnteresseerd zijn in anderen en met iedereen goed overweg kunnen.
In het segmentenwiel zijn mensen ingedeeld in acht segmenten, op basis van vier extremen: ‘groep’ versus ‘individueel’ en ‘controle’ versus ‘vrijheid’. Op basis van de waarden van Buurtschap Te Veld hebben wij een doelgroep vastgesteld, deze bestaat uit de segmenten één, twee en drie. Aan de hand van een vragenlijst is onderzocht welke mensen in de gewenste doelgroep vielen.
De uitslag van de enquête was positief: de antwoorden kwamen grotendeels overeen met onze doelgroep. Maar liefst 56% van de antwoorden vielen in deze categorieën! Bij het toekennen van de segmenten viel uiteindelijk, maar 2% van de geïnteresseerden in segment 6: Individueel. Het behoefteonderzoek werkt dus en voornamelijk de mensen uit de gekozen doelgroep willen hier wonen. De groep die niet aansloot bij de kernwaarden van de wijk, besloeg uiteindelijk maar 19%.