KINDEREN OVER DE TOEKOMST VAN DE STAD
Het onderwijs in Groningen is in beweging, op weg naar de toekomst. Groningen is dan ook dé onderwijsinnovatiestad van Nederland. De stad herbergt unieke initiatieven op het gebied van onderwijsinnovatie, tot stand gekomen door samenwerkingen binnen het onderwijsveld en ver daarbuiten. Zo ook de samenwerking van de Ideeënjagers en Onderwijsinnovatie050.
De initiatieven tijdens Let’s Gro 2018 waren drie centrale thema’s: Digitale geletterdheid, Het leren van de toekomst en Ondernemerschap. Tijdens Let’s Gro presenteerde Onderwijsinnovatie050 op elk thema een groot aantal initiatieven uit de stad. Bezoekers konden met eigen ogen zien en beleven wat een bijzonder onderwijsinnovatieklimaat we in Groningen hebben.
Er was te zien hoe door de unieke samenwerking de Groningse kinderen en jongeren zich binnen het onderwijs, door alle onderwijslagen heen, op een innovatieve manier ontplooien en welke waardevolle vaardigheden ze verzamelen voor een leven lang leren.
De Ideeënjagers houden zich op dagelijkse basis bezig met de ontwikkeling van de leefomgeving van de toekomst in de breedste zin van het woord. De uitdaging is daarin dan ook om te kijken wat onze toekomst is en wie deze toekomst maakt. De kijk van kinderen op de hun leefomgeving van de toekomst is daarin een heel interessant onderdeel voor ons, want zij vormen de toekomst. We zijn daarom in gesprek gegaan met kinderen en hebben ze gevraagd wat zij belangrijk vinden in hun leefomgeving van de toekomst en waarom ze dat vinden. Dit hebben wij onderverdeeld in 5 thema’s: klimaat, geluk, religie, mobiliteit en dromen. Hieronder een paar quotes van de kinderen.
“Ik wil graag later in een groot modern huis wonen met veel groen aan de binnenkant. Alsof je in de jungle woont met veel technologie erin en kleine dingen in mijn huis kunnen regelen met mijn telefoon”.
“Ik wil in mijn huis veel ruimte, zodat mijn familie langs kan komen en alles op één verdieping voor mijn gehandicapte broertje”.
“Mijn familie komt uit Marokko en de islam is belangrijk voor ons. Binnen is het islamitisch versierd. Dit is mijn ideale huis voor mij en mijn familie. Familie is voor mij heel belangrijk voor mijn geluk”.
“Ananas is lekker en een ananas huis is cool. Mijn juf mag in het huis wonen. Ik zou het heel leuk vinden als er meer ‘gekke’ huizen komen”.
“Ik vind mijn huis zo mooi omdat het er stiekem 2 zijn”.
“Ik heb het dak van mijn huis in de vorm van een trap gemaakt zodat er heel veel zonnepanelen op kunnen”.
“Een moestuin op school zou ik heel cool vinden, zo kunnen we leren hoe we voedsel kunnen verbouwen en hebben we in de pauze groente en fruit. Dan hoeven we het zelf ook niet mee te nemen”.
“Mijn huis is een boom die verder gaat onder de grond en we kunnen via een tunnel ons vervoeren”.
“Ik heb een auto op zonne-energie gemaakt, waarom kan dat nu nog niet?”.