Hoe nudging in publieke gebouwen wordt toegepast?

Waarom loop je in een gebouw altijd naar een bepaald punt of via een bepaalde route en kom je nooit op onbekende plekken? Dit gebeurt niet alleen in je eigen flat of kantoor, maar net zo goed in het ziekenhuis, schoolgebouw of gemeentehuis. Wat je misschien niet weet, is dat deze keuzes onbewust worden gemaakt. Je loopt dus net als vele anderen dezelfde route automatisch naar de lift of naar de informatiebalie.

Wist je dat dit niet je eigen keuze is en je onbewust gestimuleerd wordt? Zelfs als jij denkt dat je bewust de weg vraagt, wordt je zo gestimuleerd dat je dit aan de juiste persoon vraagt met de kennis of zelf de weg kunt vinden zonder dat deze bekend voor je is.

Natuurlijk vraag jij je dan misschien wel af, hoe wordt dit dan gedaan? Een specifiek antwoord is hier niet op. Er wordt gebruik gemaakt van kleuren, vormen of lijnen (bewegwijzering, icoontjes), en met woorden. Allemaal aangepast op de omgeving en het soort bezoekers. Dit verschilt per gebouw en de functie die hierbij hoort. Het is belangrijk dat een bepaalde sfeer of gedrag wordt gestimuleerd, want in een kantoor of school wil je duidelijk aangeven waar je iemand kunt vinden.

Neem nou een ziekenhuis. Het gebouw moet een betrouwbare, medische en professionele uitstraling hebben. Dat is niet het enige. Stel je voor dat je niet op tijd bent voor je afspraak, want je kon niet de juiste balie vinden. Kan natuurlijk iedereen overkomen. Echter als dit 1 op de 10 bezoekers overkomt, dan gaat er iets mis. De agenda loopt in de war en er is een nieuwe afspraak nodig. Dit kost tijd.

Een ziekenhuis is daarnaast een hele gevoelige plek waar mensen slecht nieuws krijgen of zenuwachtig zijn voor een behandeling. In deze situatie wil je natuurlijk mensen gerust en op hun gemak stellen. Ook dit komt terug in de uitstraling van het gebouw. Dit geldt voor zowel de buiten- als binnenkant van een gebouw. Het gaat om de gehele ervaring die iemand heeft. Wat voelt, ziet, hoort en ruikt iemand. Kortom het draait allemaal om het prikkelen van de juiste zintuigen. Doe je dit goed, dan kun je er voor zorgen dat iemand onbewust een fijn gevoel krijgt en tijd bespaart.